Seenger Mónika | 2020. október 16.
Alapos, kétéves, a coaching gyakorlatát vizsgáló elemzést követően az ICF (Nemzetközi Coach Szövetség) frissítette coach-kompetencia modelljét. Ehhez a kompetencia-modellhez az ICF 1,300 coach-tól gyűjtött adatokat a világ minden tájáról. A megkérdezett coach-ok között voltak ICF tagok és nem-ICF tagok is. A felmérés részvevői a legkülönfélébb coaching irányzatokat, coach-képzéseket, coaching stílusokat képviselik, valamint változatos szakmai múlttal rendelkeznek. A nagy mintaszámú kutatás bizonyította, hogy a közel 25 éve kidolgozott, eddigi kompetencia-modell továbbra is megkerülhetetlen napjaink coaching gyakorlatában. A kutatás eredményeképpen a modellbe bekerült néhány új elem és fogalom. Ezek közül a leghangsúlyosabb az etikus viselkedés és a titoktartás coaching szemlélet és a folyamatos önreflexió kiemelése, a coaching szerződés eltérő szintjeinek megkülönböztetése, a coach és az ügyfél partneri viszonyának jelentősége, valamint a kulturális, a rendszerszintű és a kontextuális tudatosság fontossága. A korábbi alapelemek, valamint az újonnan bekerült témák együtt jól tükrözik napjaink coaching gyakorlatának kulcselemeit, és erősebb, átfogóbb coaching szakmai normaként szolgálnak.
A. Alapvetések
1. Etikusan viselkedik
Definíció: Érti és következetesen betartja a coaching etikai irányelveit és a coach-szakmai normákat
- Becsületes és őszinte az ügyfelekkel, a coaching megrendelőivel (szponzorokkal) és az érdekelt felekkel (stakeholder).
- Figyelemmel van az ügyfél identitására, környezetére, tapasztalataira, értékeire és hiedelmeire.
- Megfelelő és tiszteletteljes nyelvezetet használ ügyfelekkel, a coaching megrendelőivel (szponzorokkal) és az érdekelt felekkel (stakeholder).
- Betartja az ICF Etikai kódexének előírásait és a benne megfogalmazott alapértékek szerint jár el.
- Az érdekelt felekkel (stakeholder) kötött szerződései értelmében ügyel a titoktartásra és betartja a vonatkozó törvényeket.
- Tartja a szakmai határokat a coaching, a tanácsadás, a pszichoterápia és más segítő szakmák között.
- Amennyiben szükséges, más segítő szakemberhez irányítja ügyfeleit.
2. Coaching szemléletben működik
Definíció: Nyitott, kíváncsi, rugalmas és ügyfélközpontú szemléletet fejleszt és tart fenn.
- Elismeri, hogy ügyfelei felelősek saját döntéseikért.
- Coach-ként a folyamatos tanulás és önfejlesztés mellett köteleződik el.
- Saját coaching-jának fejlesztése érdekében folyamatosan reflektál magára és munkájára.
- Tudatosítja magában és figyelembe veszi a kontextus és kultúra önmagára és másokra gyakorolt hatását.
- Észleléseit és intuícióit ügyfelei hasznára fordítja.
- Érzelmei szabályozásának képességét fejleszti és karbantartja.
- Mentálisan és érzelmileg felkészül az ülésekre.
- Szükség esetén külső segítséget kér.
B. A kapcsolat közös alakítása az ügyféllel
3. Megállapodásokat köt, és azokat megtartja
Definíció: Partnerségben az ügyféllel és más érdekelt felekkel (stakeholder) tiszta és egyértelmű megállapodásokat köt a coaching-kapcsolatra, -folyamatra, -célokra és -tervekre. A teljes folyamatra és az egyes ülésekre egyaránt szerződik.
- Tisztázza, hogy mi a coaching alatt és mi nem, valamint felvázolja a folyamat lépéseit az ügyfélnek és az érdekelt feleknek (stakeholder).
- Megállapodik az ügyféllel és az érdekelt felekkel (stakeholder) abban, hogy mi tartozik bele a coaching-kapcsolatba és mi nem, mit kínál a folyamat és mit nem, illetve kinek mi a felelőssége.
- Megállapodást köt a coaching-kapcsolatra vonatkozó irányelvek és konkrét paraméterek tekintetében, úgy, mint logisztikai kérdések, árazás, időpontegyeztetés, ülések időkeretei, felmondás, titoktartás és mások bevonása.
- Partnerségben az ügyféllel és más érdekelt felekkel (stakeholder) átfogó coaching-tervre és -célokra szerződik.
- Partnerségben az ügyféllel döntenek arról, hogy tudnak-e együtt dolgozni.
- Partnerségben az ügyféllel meghatározzák vagy megerősítik, hogy mit szeretnének elérni az ülés során.
- Partnerségben az ügyféllel meghatározzák, hogy az ügyfél szerint mivel szükséges foglalkozniuk vagy mit kell tenniük azért, hogy elérjék azt, amit szándékukban áll elérni az ülés során.
- Partnerségben az ügyféllel meghatározzák, hogy mitől lesz az ügyfél számára sikeres a coaching-folyamat vagy -ülés (konkrét ismérvek), illetve visszaigazolják, megerősítik azokat.
- Partnerségben az ügyféllel kézben tartja az időkereteket és az ülés fókuszát.
- A coach a beszélgetést úgy folytatja az ügyféllel, hogy az folyamatosan az ügyfél által meghatározott cél felé haladjon, kivéve, ha az ügyfél mást jelez.
- Partnerségben az ügyféllel, méltó módon zárják le a coaching-kapcsolatot.
4. Elősegíti és fenntartja a bizalmat és biztonságot
Definíció: Partnerségben az ügyféllel biztonságos és támogató teret hoz létre, amiben az ügyfél szabadon megnyilvánulhat. Fenntartja a közös tiszteletet és bizalmat.
- Őszintén törekszik arra, hogy megértse az ügyfelet annak kontextusában, identitásával, környezetével, tapasztalataival, értékeivel és hiedelmeivel együtt.
- Tiszteletben tartja az ügyfél identitását, észleléseit, stílusát, nyelvezetét, és a coachingot az ügyfélhez igazítja.
- Elismeri és tiszteletben tartja az ügyfél egyedi képességeit, felismeréseit és munkáját a coaching folyamatban.
- Támogatást, empátiát és törődést mutat az ügyfél iránt.
- Támogatja, hogy az ügyfél kifejezze érzéseit, észleléseit, aggodalmait, hiedelmeit és javaslatait, valamint elismeri azokat.
- Nyitott és transzparens működésében megjelenik sebezhetősége, mellyel példát mutat és bizalmat épít.
5. Tudatosan van jelen
Definíció: Teljes tudatossággal van jelen az ügyfélleI nyitott, rugalmas, megtartó és magabiztos kapcsolódásban.
- Tartja a fókuszt, jó megfigyelő, empatikus, és reagál az ügyfélre.
- A coaching folyamat során fenntartja érdeklődését/„kíváncsiság”-át.
- Jól kezeli érzelmeit, hogy fenntartsa a jelenlétet az ügyféllel.
- Magabiztosan kezeli az ügyfél erős érzelmeit a coaching folyamatban.
- Magabiztosan dolgozik a nem-tudással.
- Teret teremt és hagy a csendnek, a megpihenésnek és a reflexiónak.
C. Hatékony kommunikáció
6. Aktívan figyel/hallgat
Definíció: Egyaránt koncentrál arra, amit az ügyfél mond és nem mond ki, hogy teljesen megértse az ügyfél kommunikációját az ügyfél rendszereinek kontextusában, és hogy támogassa az ügyfél önkifejezését.
- Figyelembe veszi az ügyfél kontextusát, identitását, környezetét, tapasztalatait, értékeit és hitrendszerét, hogy elősegítse az ügyfél által kommunikáltak megértését.
- Reflektál az ügyfél kommunikációjára és/vagy összefoglalja azt, hogy biztosítsa az egyértelműséget és a megértést.
- Felismeri, ha az ügyfél kommunikációja mögött más is meghúzódik, és rákérdez arra.
- Észreveszi, elismeri és feltérképezi az ügyfél érzelmeit, energiaváltozásait, nonverbális jelzéseit és más viselkedésbeli megnyilvánulásait.
- Egységben érzékeli az ügyfél szavait, hangszínét és testbeszédét, hogy megfedjék a kommunikáltak teljes jelentését.
- Felismeri az ügyfél ismétlődő viselkedéseit és érzelmeit az ülések során, és így azonosítanak témákat és mintázatokat.
7. Előmozdítja a tudatosságot
Definíció: Előmozdítja az ügyfél tanulását, valamint, hogy az ügyfél új felismerésekre jusson. Ehhez olyan eszközöket és technikákat használ, mint például a hatásos/erőteljes kérdezéstechnika, csendtartás, metaforák és analógiák.
- Figyelembe veszi az ügyfél tapasztalatait, hogy a közös munka a lehető leghasznosabb legyen.
- Szelíden provokálja az ügyfelet, hogy az felismerésekre jusson és tudatosságra tegyen szert.
- Kérdéseket tesz fel az ügyfélről: gondolkodásmódjáról, értékeiről, szükségeiről, igényeiről, hiedelmeiről, stb.
- Olyan kérdéseket tesz fel, amelyek az ügyfelet segítik abban, hogy túllépjen az aktuális gondolati keretein.
- Meghívja az ügyfelet, hogy mondjon többet az “itt és most”-ban megtapasztaltakról.
- Észreveszi, mi működik a folyamatban, és azzal dolgozik, hogy előmozdítsa az ügyfél haladását.
- Reagál az ügyfél szükségleteire, és finomhangolja a coaching-folyamatot.
- Segíti az ügyfelet azoknak a tényezőknek a felismerésében, amelyek hatással vannak a jelen és jövőbeli viselkedési, gondolkodási és érzelmi mintázatokra.
- A továbblépéssel kapcsolatos ötletelésre hívja az ügyfelet, valamint annak feltárására, hogy mire kész és képes.
- Támogatja az ügyfelet a perspektívák/nézőpontok átkeretezésében.
- Úgy osztja meg megfigyeléseit, felismeréseit és érzéseit, hogy nem ragaszkodik hozzájuk, és ezek hatására az ügyfél új tanulásra/felismerésre juthat.
D. A tanulás és a fejlődés elősegítése
8. Elősegíti/facilitálja az ügyfél fejlődését
Definíció: Partnerségben az ügyféllel cselekvéssé alakítja a tanulást és a felismeréseket. Odafigyel arra, hogy fejlődjön az ügyfél autonómiája/önrendelkezése a coaching-folyamatban.
- Azon dolgozik az ügyféllel, hogy integrálja az ügyfél világnézetébe/világképébe és viselkedésébe az új tudatosságot, felismeréseket és tanulásokat.
- Partnerségben az ügyféllel, célokat, tetteket és számonkérési/felelősségi lépéseket hoznak létre, amelyek integrálják és kiterjesztik az új tanulást.
- Elismeri és támogatja az ügyfél autonómiáját a célok, tettek és a számonkérési módszerek kialakításában.
- Támogatja az ügyfelet abban, hogy meghatározza, milyen várható eredmények és tanulások származhatnak a kitűzött lépésekből.
- Arra biztatja ügyfelét, hogy átgondolja az előtte álló utat, beleértve az erőforrásokat, támogatást és az esetleges akadályokat.
- Partnerségben az ügyféllel összefoglalják az üléseken és/vagy az ülések között történt felismeréseket és tanulást.
- Megünnepli az ügyfél fejlődését/haladását és sikereit.
- Ügyfelével partnerségben zárják le az ülést.
Forrás: https://www.coachfederation.hu/icf-coach-kompetenciak/